U bent hier

Alles over fitness

Het leven van de gemiddelde student is allesbehalve 'healthy' te noemen. Daarom is het belangrijk om tussen het feesten door aan je lichaam en gezondheid te werken. Zo kun je genieten van je studententijd, blijf je fit en zit je goed in je vel. Op deze pagina hebben wij de belangrijkste informatie over fitness voor je op een rij gezet.

Waar komt fitness vandaan?

Fitness is een bekend fenomeen dat bestaat sinds de Griekse oudheid en is sinds een aantal jaren ook razend populair bij studenten. Studenten zijn vaak druk met studeren en kiezen daarom liever voor flexibele sporten zonder vaste dagen of tijden. De student van nu deelt liever zelf zijn of haar eigen tijd in. Fitness is het antwoord op deze trend. Met elke week een paar uurtjes in de sportschool word je fit en blijf je dat ook!

Wat moet ik doen om aan de slag te kunnen?

Het mooie van fitness is het laagdrempelige karakter. Iedereen die een sportbroekje en een t-shirt aan kan trekken, is in staat om te fitnessen. Het is wel belangrijk om de juiste plek te vinden waar je aan de slag kunt. Hieronder vind je een kort stappenplan om de juiste sportschool te vinden!

Stap1: pak je telefoon en Google naar sportscholen bij jou in de buurt. Bedenk welke wensen je hebt met betrekking tot het volgen van groepslessen en begeleiding. Houd ook rekening met rekening met de afstand openingstijden en kosten. De meeste sportscholen vragen tussen de 15 en 25 euro per maand, maar laat jouw keuze hier niet vanaf hangen.

Stap2: kies een sportschool die bij jou past. Wees kritisch en laat ervaringen van vrienden en familie ook meewegen.

Stap3: kom met je kont van de bank en word lid bij de sportschool naar keuze. Vergeet je sportkleding niet en ga direct aan de slag.

Stap4: work, work, work. Go for it!

Oké, ik ben nu lid maar ik weet helemaal niets van fitness... Wat nu?

De eerste stappen naar een gezond lichaam zijn gezet, maar er is nog genoeg werk aan de winkel. Het is bij fitness belangrijk dat je de juiste oefeningen doet en niet zomaar op een paar apparaten gaat staan. Maar als je geen verstand hebt van fitness, kan dit best wel lastig zijn. Een trainingsschema kan je helpen om in kaart te brengen welke oefeningen en apparaten jou helpen om het gewenste doel te bereiken. Bij sommige sportscholen maken ze een trainingsschema voor jou op maat, maar vaak is dit alleen bij de duurdere abonnementen. Gelukkig kun je met een beetje hulp ook zelf een heel eind komen en een goed trainingsschema maken.

Zo maak je het perfecte trainingsschema

Met onderstaande tips maak je het perfecte trainingsschema.

1. Wees creatief en gebruik het internet.

2. Vraag hulp aan mensen met verstand van fitness.

3. Bepaal jouw doel en focus je daarop, bijvoorbeeld afvallen of spieropbouw.

4. Kies een methode die bij jouw doel past zoals crossfit, cardio of krachttraining.

Ga voor uitgebreid advies naar jouw sportschool of download een online fitness schema voor het stapsgewijs opstellen van jouw persoonlijke trainingsschema. Nu jouw schema op papier staat en je klaar bent om te knallen is het een goed idee om verder te lezen. Bij fitness zijn voeding en bijbehorende supplementen namelijk ook heel belangrijk!

Wat zijn voedingssuplementen?

Voedingssupplementen bestaan uit vitamines, mineralen en bioactieve stoffen. Stoffen die je van nature binnen moet krijgen om te leven. Deze supplementen bestaan in de vorm van pillen, poeders, capsules, drankjes en druppels en zijn bedoeld als aanvulling op je voeding. Gebruik het daarom in combinatie met je dagelijkse voeding. Door deze in hoge dosering binnen te krijgen stimuleer je het lichaam om zich verder te ontwikkelen. Koop deze supplementen altijd via officiële websites. Ga niet experimenteren en vraag advies bij je sportschool om een supplement te vinden dat bij jou past. En vergeet het belangrijkste niet. Goed en gezond eten is de basis!

Voeding: een aantal do's en don'ts

Wat niet mag ontbreken is goede voeding, maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste voeding kiest en zo de juiste stoffen binnen krijgt? Hieronder vind je een aantal traditionele do's en don'ts.

Do's:

  • Vitamines en mineralen door middel van groente en fruit
  • Eiwitten in de vorm van kip, kalkoen en vis
  • Water, water en nog eens water

Don'ts:

  • Overkill aan koolhydraten zoals pasta en brood
  • Verzadigde vetten
  • Al dat lekkere snoepgoed

Dit zijn een aantal standaard tips voor de juiste voeding. Wil jij een echt dieet volgen? Ga dan op zoek naar een diëtist of zoek naar voedingsschema's.

Motivatie om te sporten nodig?

Is de motivatie om te sporten nog ver te zoeken? Check dan deze tips van de redactie!

Tip 1: zoek een trainingspartner en ga samen aan de slag. Misschien een beetje cliché, maar samen is echt sterker dan alleen. Motiveer elkaar tot op het bot en haal het beste uit elkaar.

Tip 2: goed eten is bij sporten belangrijk. Het helpt je om meer energie te krijgen, waardoor je ook meer motivatie hebt om te sporten. Goed eten is key dus eet voldoende en eet gezond en voedzaam. Wil je afvallen? Ga dan niet minder eten, maar ga bewuster eten.

Tip 3: druk met werken of studie? Ga direct naar de sportschool vanuit je werk of uit college. Neem je spullen mee en dwing jezelf om direct na je verplichtingen te gaan. Zo ben je daarna lekker vrij en heb je tijd om te ontspannen. Sporten werkt trouwens ook ontspannend: een win-winsituatie.

Tip 4: vind jouw personal coach. Schaam je niet en zoek iemand die jou kan begeleiden als het niet lukt. Een coach vanuit de sportschool kan jou bijvoorbeeld verder helpen en motiveert je om te blijven komen.

Tot zover alles wat je moet weten over fitness. Ga ervoor en geef je geest, je lichaam en je leven een fantastische boost! Ga je ondanks al onze tips toch liever naar een sportvereniging bij jou in de buurt? Zoek dan een goede sportvereniging en meld je aan!

Lees ook

Hobby's
Paasborrel hapjes
Abonneren op