← Terug naar overzicht

Hoe overleef ik: budget gezond eten

Als student regelmatig gezond eten en geld overhouden. Makkelijk is het niet. Voor nog geen €3,- euro heb je voor een week aan friet en mayo in huis gehaald, maar daar kun je natuurlijk niet van leven. Gezond lijkt duur, maar ik heb 5 tips om daar verandering in te brengen!

Tip 1: Goed voorbereiden

Het studentenleven is chaotisch en wisselvallig, dus ineens voor een hele week perfect mealpreppen is niet heel realistisch. In plaats van je vastbinden aan een weekschema van maandag tm zondag met elke dag weer iets anders kun je beter simpel beginnen. Schrijf uit wat voor basis gerechten je graag eet en welke groentes je lekker vindt.

Bijvoorbeeld gerechten

- Pasta

- Ovenschotel

- Wok

Groenten

- Broccoli

- Champignons

- Spinazie

- Paprika

Als je dit allemaal op papier of in je hoofd hebt kun je gaan bedenken wat je de komende X-aantal dagen wilt eten. Door niet per dag te denken maar in aantal gerechten heb je alle ruimte om onverwachts ergens anders te eten of om te eten waar je die dag zin in hebt. Begin met 3 dagen en kijk of je dat steeds op kan rekken met slim inkopen doen! Probeer hierbij producten die je minder lang kunt bewaren, zoals verse groente, vaak te gebruiken.

Bijvoorbeeld

- Wokgerecht met rijst, broccoli, champignons en (vega)spekjes

- Ovenschotel met aardappel, broccoli, spinazie, (vega) gehakt en peper room saus

- Pasta met spinazie, paprika, knoflook en (vega)spekjes

Nu heb je een paar dingen die je vaker kunt gebruiken en waarbij je niet extra betaald voor de duurdere kleinverpakkingen of bergen over de datum producten weg moet gooien!

Tip 2: Bulk inkopen voor budget gezond eten

Veel gezonde maaltijden met groenten gaan gepaard met pasta, aardappelen of rijst. Vooral met pasta en rijst is mega veel winst te behalen! In plaats van elke keer weer zo’n klein lullig pakje van 300 gram kun je beter voor de 1 of 2 kilo zakken gaan. En als er aanbiedingen zijn is dit hét product om in te slaan. Het blijft maanden goed! Daarnaast voorkomt het ook dagelijks of om de dag boodschappen doen, waarbij je vaak weer onbedoeld met teveel naar huis gaat dan gepland. Denk hierbij ook aan dingen als uien per kilo zak ipv per 2 en grote pakken van kruiden en sauzen die je graag gebruikt.

EXTRA TIP: Bij winkels als Amazing Oriental in de stad, de Lidl of de Aldi kun je hier voor goed slagen!

Tip 3: Minder vlees eten

Nee, niet iedereen hoeft meteen vegetariër te worden, maar als je goedkoper gezond wilt eten is het af en toe weglaten van vlees een hele makkelijke manier! In plaats van een vleesvervanger kun je ook eens kiezen om extra veel groente klaar te maken. 

Tip 4: Diepvriesproducten

Heb je een goed formaat vriezer? Zorg dan dat je van minstens 1 soort groente altijd een diepvriesverpakking in die vriezer hebt liggen. Hoe meer hoe beter. Een van de dingen die gezond eten zo duur maakt is vaak dat groente sneller vergaat dan we willen. Een manier om dit te voorkomen is om bij voorbaat al bepaalde producten ingevroren te kopen. Ook is het handig om gerechten te maken die (deels) ingevroren kunnen worden. Pasta saus bijvoorbeeld. Op internet vind je hier heel veel over!

Tip 5: Leer de basics

Kant en klare saus, extra betalen voor speciale rijstsoorten. Duur en niet nodig. Door de basics van het koken te leren, zoals zelf saus maken. Door te leren werken met kruiden en bouillon kun je zelfs van alles maken waar geen saus meer bij nodig is!

Toch geen zin om te koken, maar wil je wel gezond eten? Hier bestel je lekker en gezond eten in Den Haag!

Meer studentennieuws

gezond tijdens coronacrisis
Abonneren op