← Terug naar overzicht

5 tips tegen de eerstejaars kilo’s

Na de zomer start jij, of misschien ook niet, het eerste jaar van je studie. Een mega leuke, drukke en stressvolle periode breekt aan. Nachten doorhalen om dat laatste hoofdstuk te leren om vervolgens vroeg in de ochtend een dubbele espresso onderweg te scoren. Na dat harde werken verdien je een lekker ontbijt, ham-kaas croissant met misschien een stukje chocolade? Oh oh, de kantine op school is mega verleidelijk, maar hoe voorkom je nu dat dit in je eerste jaar letterlijk, maar vooral figuurlijk uit de hand loopt? Ik geef je hier een aantal tips om de eerstejaars kilo’s te voorkomen.

1. Ontbijten

Niet geheel onbelangrijk om je dag fresh te beginnen, ook al vind je het misschien lastig om in de ochtend wat te eten. Een ontbijt overslaan is nooit een goed idee, prep daarom een avond van tevoren (wanneer je niet echt een morning person bent) wat te eten. Dit kan je dan ook eventueel onderweg eten of bij aankomst op school. Dit scheelt niet alleen wat studenten money’s, maar ook wat broekmaten op ten duur.

2. Bewegen tegen stress

Naast stressvolle deadlines en de leukste feestjes is het ook belangrijk te blijven bewegen. Hierbij bedoel ik natuurlijk niet van je bank naar de koelkast lopen, maar echt bewegen bewegen! Merk je dat de stress toeneemt en je inmiddels vierkante ogen krijgt van je laptop en boeken? Ga er dan even op uit om je hoofd en lichaam wat rust te geven. Vraag of je de hond van de buren mag lenen en loop daarmee een blokje om! Of doe sportoefeningen in huis om in beweging te blijven. 

3. Geen snaai festijn

Thuis studeren kan zo zijn voordelen hebben. Koelkast en voedsel in de buurt en geen lange wachtrijen voor de wc. Echter: het kan ook meehelpen aan die extra eerstejaars kilo's, zoek daarom een omgeving die voor niet te veel afleiding zorgt. 

4. Niet multitasken terwijl je eet

Zak m&m’s in de aanslag en chips op de bank terwijl je netflix kijkt... Voordat je het weet is de hele zak leeg. Herkenbaar? Helaas voor mij wel! Vooral tijdens een welverdiende Netflix-avondje is het lastig om bij te houden wat je eet. Je hebt namelijk niet door hoeveel je eet, want je bent ook druk bezig om Casa de Papel te kijken. Om de eerstejaars kilo's tegen te gaan kan je misschien wat gezondere snacks eten tijdens een filmavondje. Of je eet gewoon niets... Je kan ook gewoon je avondeten eten terwijl je jouw serie of film zit te kijken. 

5. Probeer je calorieën niet te drinken

Deadlines halen met redbull en andere suikerbommen, we hebben het allemaal vast wel een keer gedaan. Echter: in deze zoete versnaperingen zitten ook bomvol calorieën en natuurlijke suikers. Let daarom goed op wat je tijdens het studeren drinkt. Drink liever een theetje, water of een sapje. Een smoothie kan misschien ook wel. Rebecca heeft recepten voor vijf gezonde smoothies

Wil je ook wat gezonde recepten? Die hebben we ook voor je! Lees onze blog BUDGETPROOF: gezonde recepten.

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!

Meer studentennieuws

Bijbaan studie Den Haag Studentenstad
Abonneren op