U bent hier

Studenten met burn-out en hoe te voorkomen

Steeds meer studenten krijgen verschijnselen of hebben last van een burn-out, omdat zij erg onder druk staan. Uit onderzoek van Hogeschool Windesheim blijkt bijvoorbeeld dat 7 van de 10 studenten vaak tot zeer vaak prestatiedruk ervaart. Deadlines vanuit de studie, werken naast je studie om überhaupt je studie te kunnen betalen en nooit eens rust, omdat je altijd in verbinding staat met al je vrienden via je telefoon... Dit in combinatie met een druk sociaal leven, privéproblemen of nare gebeurteniseen kan leiden tot een burn-out bij studenten. Op deze pagina vind je meer informatie over het herkennen, voorkomen en behandelen van een burn-out.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is eigenlijk het eindstadium van een periode waarin je veel stress en spanning hebt gehad. Dit kan bijvoorbeeld komen door stress op je studie of werk, privéproblemen, een verdrietige gebeurtenis of een combinatie hiervan. Vaak kunnen we in het begin van stressvolle periodes nog wel even door. We blijven studeren ondanks de moeheid en gaan gewoon naar college ondanks dat er net iets naars is gebeurd in je familie. Maar als je langere tijd onder druk staat, wordt dit steeds lastiger en kunnen zelfs de normaalste dingen een enorme opgave worden. Je voelt je opgebrand en hebt geen energie meer om iets te doen. Burn-out is dan ook het Engels woord voor 'opgebrand'. 

Iedereen kan een burn-out krijgen. Het komt bijvoorbeeld voor bij jongvolwassenen, perfectionisten en workaholics. Bij elk individueel spelen andere omstandigheden die bij elkaar te veel spanning geven en uiteindelijk in een burn-out resulteren. Dit kunnen verplichtingen zijn, problemen of je voelt je niet genoeg gesteund vanuit je omgeving.

Burn-out voorkomen

Voel jij je vaak gespannen en heb je het idee dat je het te druk hebt, er te veel van je verwacht wordt of dat je te veel voor anderen moet doen? Dan kunnen dit tekens zijn dat je onder te veel druk staat en loop je het risico dat dit eindigt in een burn-out. Ook bij een burn-out geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Zodra je het idee hebt dat je te veel spanning hebt, is het daarom verstandig om meteen in te grijpen. Er zijn dan een aantal dingen die je kunt doen om tot rust te komen:

  • Leg 's avonds je telefoon weg. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de kwaliteit van je slaap minder wordt als er een smartphone in de slaapkamer is. Ook helpt het niet om naar de schijnbaar 'perfecte' levens van anderen op social media te kijken als je zelf niet lekker in je vel zit. 
  • Plan regelmatig een avond voor jezelf, in plaats van elke avond iets te doen met anderen. Zo kan je tot rust komen en hoef je alleen maar dingen te doen waar jij zelf zin in hebt.
  • Heb je het idee dat je te veel moet doen? Maak een lijst van alles wat je nog moet doen en maak een goede planning. Overzicht creëert rust!
  • Praat met iemand over jouw problemen. Vaak lucht het enorm op om uit te spreken hoe jij je voelt. Dit kan bijvoorbeeld bij vrienden, familie of een specialist.

Hoe herken je een burn-out en wat zijn de symptomen?

Studenten staan vaak onder druk om niet te falen bij hun studie. Deze druk kun je voelen vanuit je ouders, maar bijvoorbeeld ook omdat je zo snel mogelijk wil afstuderen om zo min mogelijk te lenen bij DUO. Sommige studenten volgen ook nog extra vakken of doen veel nevenactiviteiten, omdat dit goed op hun cv staat. Alles bij elkaar kan dit soms te veel worden en leiden tot emotionele en fysieke uitputting.

De symptomen van een burn-out bestaan meestal uit psychische klachten en lichamelijke klachten. Hevige moeheid, een uitgeput gevoel, gespannenheid, slaapproblemen, piekeren en prikkelbaarheid kunnen onderdeel zijn van psychische klachten. Je hebt ook geen plezier meer in je studie of werk, je hebt geen zin meer in seks en je hebt geen trek meer in dingen die je lekker vindt. Lichamelijk kun je last hebben van duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn en pijn op de borst. Heb je langer dan 6 maanden last van dit soort klachten? Dan kan het zijn dat je een burn-out hebt en is het verstandig om een afspraak bij je huisarts te maken.

Hoe behandel je een burn-out?

De behandeling van een burn-out is voor iedereen anders. Over het algemeen helpt het om zoveel mogelijk je dagelijkse activiteiten te blijven doen of weer op te pakken. Ging je bijvoorbeeld drie keer per week sporten? Probeer dan om dit langzaamaan weer op te pakken. Probeer eerst eens om één keer per week te gaan en dit weer op te bouwen. Ging je elke woensdag een biertje drinken in de kroeg met vriendinnen? Doe dit dan weer! Belangrijk is wel dat je vooral dingen voor jezelf doet. Ga dus niet elke zondag bij de sportwedstrijd van je broertje kijken als je dat altijd al met tegenzin deed. Het belangrijkste is dat je ontspant. Ga dus na welke situaties jou extra spanning geven en kijk hoe je die spanning kunt verminderen. Voel je bijvoorbeeld te veel druk vanuit je opleiding en schrik je van alle deadlines die op je afkomen? Ga dan eens in gesprek met een studieadviseur en kijk of jullie samen een oplossing kunnen vinden.

Lukt het je niet om van de spanning af te komen? Dan kan het goed zijn om dit met je huisarts te bespreken. Hij kan je dan doorverwijzen naar een psycholoog of andere specialist. Dit klinkt misschien heel heftig, maar het is niet meer dan normaal om hulp te zoeken bij dit soort problemen. Een psycholoog biedt jou een luisterend oor en is tegelijkertijd gespecialiseerd in het helpen bij dit soort problemen. Zo iemand kan je dus heel goed helpen bij het herstellen van een burn-out!

Tip: wij schrijven regelmatig blogs met onderwerpen over je gezondheid. Wil je dit soort blogs direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Lees ook

soa-test
Abonneren op